Saturday, 5 November 2011

CHerITa DaRi gOMbAk


Gombak merupakan salah satu daerah di negeri Selangor yang diwujudkan pada 1 Februari 1974 serentak dengan penubuhan Kuala Lumpur sebagai Wilayah Persekutuan. Daerah Gombak kini ditadbir oleh Majlis Perbandaran Selayang.
Daerah Gombak merangkumi kawasan- kawasan yang disusun semula seperti berikut :
  1. Sebahagian Mukim Ampang - Peralihan daripada daerah Hulu Langat
  2. Mukim Ulu Klang - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  3. Sebahagian Mukim Setapak - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  4. Sebahagian Mukim Batu - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  5. Mukim Rawang - Peralihan daripada daerah Hulu Selangor & Kuala Selangor
Daerah ini terletak di kawasan Lembah Klang dan bersempadanan dengan :
Keluasan Daerah Gombak merangkumi 65,008 Hektar. Keluasan ini adalah yang ketiga terkecil berbanding dengan daerah- daerah lain dalam Negeri Selangor.

                                                                       peta GOmbak
Saya ingin mengenalkan GOMBAK dimana saya tinggal sekarang dengan keluarga tercinta. lihatlah peta di atas,banyak kan jalan-jalan di Gombak...saya nak beritahu tentang pelbagai tempat di Gombak ni...
                                                         MUZeuM OranG AsLi Bt.12
muzeum di atas berada di bt.12 , Gombak di mana menghimpunkan maklumat-maklumat tentang Orang Asli di negara kita. bermacam-macam juga saya mendapat maklumat daripada muzeum ini. Bayaran untuk masuk ke dalam Muzeum ini adalah FREE je...Lawatlah eh...
LoGO UIA

BanGunan UIA
UIA, Universiti Islam Antarabangsa dimana dekat sahaja di rumah saya. inilah universiti yang agak besar dan dibangga-banggakan di Gombak. Ramai pelajar daripada luar negara menuntut di Universiti ini. Ukiran di setiap bangunan sangat penuh dengan mencirikan Islam dan sangat luas. Saya pernah pergi beberapa kali masuk ke dalam Universiti ini dan lihat bangunannyer yang sama sehingga saya rasa seperti saya ulang-alik di tempat yang sama. Kalau tidak lihat dengan elok, akan SESAT taw...hati-hati..hehe

                                                               PasAraya Ong Tai Kim
Inilah tempat yang saya selalu membeli-belah barangan dapur atau keperluan lain bersama keluarga saya. semasa saya zaman sekolah, balik daripada sekolah sahaja saya selalu ke sini, kononyer nak jalan-jalan lepas balik sekolah bersama rakan-rakan yang lain, hehe...Singgahlah kat sini kalau anda pergi ke Gombak.


                                                                     Lencana SMKGS
Lencana sekolah saya masa sekolah menengah iaitu SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GOMBAK SETIA. Cantik kan Lencana sekolah saya?? Saya pergi ke sekolah hanya mengambil masa tidak sampai 5 minit daripada rumah, dekat kan...Semasa di sekolah ini saya banyak kenangan yang ditinggalkan bersama rakan-rakan mahupun cikgu-cikgu. Banyak jasa sekolah ini sehingga saya menjadi diri saya sekarang.
LIRIK LAGU sekolah saya..BEST taw...

BERDIRINYA SEKOLAH KITA
BAGAI OBOR PUTRA PUTRINYA
SEKOLAH MENENGAH GOMBAK SETIA
MENABUR JASA BAKTINYA


SOPAN SANTUN BERAKHLAK MULIA

PADA IBU BAPA SETIA
BERPEGANGLAH TEGUH PADA AGAMA 
AMALKAN RUKUNEGARA
KAMI BERJANJI AKAN BERJASA MEMBELA MALAYSIA TERCINTA
AMALKAN USAHA TEKUN JAYA
ITULAH COGAN KITA SEMUA



PADA TUHAN KITA POHONKAN 

AGAR DOA DIPERKENANKAN
HADAPI SEGALA RUPA CABARAN
PASTI CAPAI KEJAYAAN


Dah habis nyanyi?? oklah...JOm kita Pergi ke Sekolah rendah saya pula.....Saya sayang sekolah saya. 


                                                                     Lencana SKGS
Setelah kita lihat Lencana Sekolah menengah saya, ini pula Lencana sekolah rendah. inilah Lencana yang saya pakai daripada darjah satu hinggalah darjah 6. rindunya semasa zaman sekolah rendah... Jom kita nyanyi pula LAGU SKGS sama-sama....

Sampai sini sahajalah dulu cerita saya pasal Gombak...nanti kita sambung balik ok..

Melahirkan Generasi Kritis Melalui Subjek Sejarah


Saya terpanggil untuk menulis mengenai subjek sejrah ini kerana saya mengambil subjek SEJARAH sebagai fokus saya. Bagi saya sejarah sangat penting dan tanpa sejarah kita tidak menegetahui asal-usul kita dan  bagi mengelak daripada berulang kembali sejarah yang telah berlaku. Bacalah ini MENGAPA SEJARAH PENTING???
Melahirkan generasi yang kritis sangat penting bagi sesebuah negara. Amat malang sekirannya sesebuah negara itu hanya mampu untuk melahirkan generasi kakak tua yang bijak (?) menghafal namun bodoh dalam menganalisis, mengkritik, mempersoal apa yang dihafal. Menghafal perkara yang mudah. Beruk juga boleh menghafal. Tikus apatah lagi. Apakah cukup bagi manusia untuk menjadi seperti beruk atau tikus? Tidak. Itu memang pasti. Jadi yang membezakan manusia dan beruk adalah kemampuan untuk mengkritik, menganalisis, mempersoal segala maklumat yang disumbat ke dalam kepala.
Jelas sekali hari ini sistem pendidikan kita lebih banyak melahirkan beruk dan tikus daripada melahirkan manusia. Kita ramai pelajar yang mendapat “straight A’s” namun gagal memahami sesuatu isu dengan berkesan. Kita kaya dengan kakak tua yang mampu menulis kembali apa yang tercatat dalam buku teks ke atas sekeping kertas. Ini semua hanya lah pencetus kepada kejatuhan Hadharah Malaysia yang dicintai.
Melahirkan generasi yang kritis adalah idaman setiap tamadun. Tanpa generasi yang kritis, mana mungkin penambahbaikan dapat dicapai. Kita tidak perlu kepada tukang ampu, tukang kipas yang mengiyakan segala idea, cadangan, buah fikiran. Tapi yang kita ingin kan adalah mereka yang akan mencari kekurangan kepada buah fikiran, idea, cadangan tersebut dan membantu kita memperbaik lagi idea tersebut.
Melalui tukang kritik lah kita dapat membaiki sesuatu. Kerana sesuatu yang perlu dibaiki adalah sesuatu yang ada kekurangan. Kekurangan hanya dapat dilihat oleh mereka yang kritis, tak mampu golongan pengampu untuk melihat kekurangan orang yang diampu.
Persoalan sekarang, bagaimana melahirkan golongan yang kritis?
Adalah menjadi satu kemestian bagi pelajar di sekolah untuk mengambil mata pelajaran Sejarah. Mata pelajaran sejarah adalah sangat penting dan berguna bagi para pelajar kerana memalui sejarah lah kita mampu untuk belajar dari kesilapan datuk nenek kita dahulu. Namun, adakah cukup sekadar tahu siapa yang menjajah, bila kapitan cina datang, apa yang dijarah oleh Belanda? Segala persoalan siapa, apa, bila adalah perkara yang boleh dihafal. Sesiapa pun boleh menghafal. Yang penting bagi kita adalah untuk mengajar kepada para pelajar, mengapa perkara itu berlaku. Mengapa, bukan siapa. Mengapa, bukan bila. Mengapa, bukan apa.
Melalui persoalan mengapa lah kita dapat mengetahui dengan jelas sesuatu perkara berlaku dan wujud dalam lipatan sejarah. Antara sebab wujudnya sindrom bosan dan benci akan sejarah dalam kalangan para pelajar adalah penekanan yang berlebihan terhadap fakta-fakta yang perlu dihafal. Nama tokoh, tempat kejadian, tahun peristiwa, semua membosankan para pelajar. Justeru, persoalan mengapa tentulah lebih menarik untuk pelajar kerana mereka tidak ditekankan untuk menghafal sebaliknya mereka lebih ditekankan untuk mengetahui kenapa sesuatu peristiwa itu berlaku.
Memang, penting juga untuk kita mengetahui nama, bila, apa. Namun, usah lah ditekankan sangat. Tak tahu siapa Tok Janggut tidak mengapa asalkan tahu mengapa orang Kelantan menentang British. Tak tahu bila perjanjian Pangkor ditandatangani tidak mengapa asalkan tahu mengapa ia ditandatangani.
Pelajar kita mesti diajar untuk menyelami maksud yang tersirat dalam sejarah kita. Mereka perlu ditekankan untuk mengambil tahu mengapa seseorang tokoh itu membuat sesuatu. Bukan sekadar tahu apa yang tokoh itu buat.
Setelah selesai penguasaan pelajar dalam mengapa sesuatu itu berlaku, kita perlu menekankan pula persoalan apa yang mungkin berlaku jika ianya tidak berlaku sebagaimana sejarah. Apa yang akan berlaku sekiranya British Military Administration tidak datang setelah Jepun menyerah kalah? Apa yang akan berlaku sekiranya Tunku Abdul Rahman membenarkan Parti Komunis Malaya menyertai politik? Persoalan ini dapat melahirkan pemikiran di luar kotak. Kemahiran berfikir untuk jangka masa panjang akan mampu untuk dipupuk.
Ini kerana apabila pelajar sudah benar-benar menguasi kemahiran ini, sudah tentu mereka akan mewujudkan dahulu persoalan mengapa mereka melakukan sesuatu dan apa berlaku jika mereka tidak melakukannya. Kemahiran “plan B” juga akan terbentuk sedikit demi sedikit.
Persoalan sebegini sudah tentulah lebih menarik dan dapat meluaskan lagi fikiran para pelajar. Jika sistem lama yang berteraskan bila, apa, siapa, para pelajar akan ditutup dalam kotak sejarah yang sudah berlaku dan tak mampu untuk diubah lagi. Tapi dengan sistem mengapa, pelajar dapat mebuat andaian dan meluaskan lagi fikiran mereka dengan mengaitkan sesuatu isu dengan isu yang lain.
Pengaplikasian sejarah dalam kehidupan juga akan lebih bermakna dengan pendekatan persoalan ini. Apa yang kita boleh aplikasikan dengan sekadar mengetahui nama tokoh, bila jambatan dibom dan sebagainya? Mengetahui maksud yang tersirat di sebalik sejarah itu lah yang akan menjadikan sejarah lebih bernilai.
Dengan adanya konsep mengapa ini, pelajar dapat mempersoal, mengkritik tindakan seseorang tokoh. Mereka dapat mengadakan perbincangan, diskusi ilmiah mengenai sesuatu peristiwa. Mereka akan mampu untuk memberikan pendapat mereka mengenai aksi seseorang tokoh. Apa yang berlaku jika tokoh itu buat begini, bukan begitu? Kenapa dia tidak ikut kata penasihat? Jika ikut sudah tentu jadi begini, bukan begitu. Ini lebih baik dan bakal melahirkan generasi yang mampu berfikir di luar kotak sejarah, bukan sekadar kakak tua yang terkurung dalam kotak sejarah.
Dari segi peperiksaan pula, para penggubal soalan perlu menyediakan satu soalan khusus untuk memberi ruang bagi para pelajar menzahirkan idea dan pendapat mereka mengenai sesuatu isu. Soalan sebegini tidak mampu dijawab sekadar dengan membaca buku teks. Sebaliknya kemahiran berfikir sangat penting kerana soalan sebegini memerlukan idea baru, bukan sekadar mengulang kembali cerita lama.
Soalan ini perlu dijadikan soalan wajib dan para pelajar perlu “score” soalan ini bagi membolehkan mereka mendapat A atau lulus dalam mata pelajaran tersebut. Jangan jadikan soalan ini soalan pilihan kerana sudah tentu para pelajar tidak mahu menjawabnya.
Kebebasan intelektual perlu diberikan kepada para pelajar dalam menjawab soalan ini. Biarkan mereka mengkritik, menggodam, menghentam tindakan seseorang tokoh asalkan ianya bersifat membina, bukan kritik, godam, hentam yang membabi buta. Persoalan mengapa yang dibincangkan tadi akan menyediakan para pelajar dalam menjawab soalan ini.
Bersikap kritikal bukan sikap yang buruk. Bahkan ianya sikap yang mulia kerana melalui kritikan lah kita dapat membaiki diri, keluarga, masyarakat dan negara. Justeru itu penting bagi kita menyediakan masyarakat yang bersikap kritikal dalam membina Hadharah Malaysia yang kita idamkan.
Wallahua’lam.

Thursday, 3 November 2011

Kasih Sayang Kunci Kesejahteraan Keluarga dan Masyarakat


SIFAT kasih sayang kunci perpaduan manusia. Seorang pemimpin pengasih dan prihatin, menyebabkan rakyat dan pengikut hormat serta menyanjunginya. Seorang ayah penyayang dan prihatin, akan dicintai dan dihormati anak dan isterinya. 

Demikianlah rahsia kekuatan kasih sayang dalam kehidupan manusia. Kasih sayang akan mendekatkan antara benua, negara dan mengikat persaudaraan manusiawi sekalipun berlainan bangsa, agama, budaya, warna kulit serta pangkat. 

Kasih sayang juga kunci kesejahteraan keluarga dan masyarakat. Oleh itu, penting kita usahakan supaya disayangi dan sekali gus menyayangi orang lain.

Jika kita seorang anak, usahakan kita disayangi ibu bapa. Jika kita ibu bapa, usahakan anak menyayangi kita. Dengan demikian, akan wujud dalam rumah tangga, orang tua sayang pada anak dan anak sayang pada orang tua. 

Bagi pasangan suami isteri, kita mesti berusaha supaya pasangan disayangi dan menyayangi kita. Demikian juga dengan kepemimpinan negara, pendidik, ketua jabatan atau pemimpin masyarakat, perlulah berusaha menyayangi dan disayangi orang di bawah jagaan kita demi menjadi pemacu kesejahteraan sejagat. 

Ambillah iktibar bagaimana kasih sayang seekor kucing dan ular seperti diceritakan Imam Malik bin Dinar. Menurut beliau ketika hendak makan, tiba-tiba seekor kucing menyambar sepotong daging daripada pinggannya.

Lalu beliau mengekori ke mana ia dibawa. Rupa-rupanya kucing itu mencampakkan daging berkenaan ke dalam lubang berbatu yang dihuni seekor ular buta yang kelaparan. Renungilah, betapa pengasih dan penyayang haiwan itu walaupun berlainan jenis. 

Allah sengaja mempamerkan naluri sayang binatang ini untuk menjadi pengajaran manusia. Walaupun ada antaranya bersifat ganas, tetapi kasih sayangnya sangat tinggi. 

Isu perceraian yang tinggi di kalangan masyarakat Islam memang membimbangkan, kegagalan ibu bapa mengawal tingkah laku jelek anak, peningkatan gejala sosial, kurangnya semangat kejiranan, tidak mengambil berat masalah masyarakat, seakan petanda perasaan kasih sayang dalam masyarakat sudah hilang. 

Sebagai Muslim dan Mukmin berpegang dengan al-Quran dan sunnah, marilah kita menghayati semangat kasih sayang dan muhibah dalam kehidupan seharian demi mencapai keredaan Allah dan kebahagiaan dunia serta akhirat.

Semangat ditunjukkan kepemimpinan melalui ikrar mereka ketika majlis angkat sumpah, adalah tanda kasih sayang pemimpin untuk berbakti kepada rakyat serta memastikan pengurusan negara yang berkesan. 

Semoga sumpah mereka akan diterjemahkan melalui tindakan serta gerak kerja yang pastinya menjadi bukti kepada kasih sayang mereka dan usaha ke arah mencari keredaan Allah di dunia dan akhirat. 

Firman Allah bermaksud: "Kamu tidak dikira salah oleh Allah mengenai sumpah kamu yang tidak disengajakan, akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat." (Surah al-Maidah, ayat 89)


Monday, 31 October 2011

Mengapa saya memilih Kaunseling

Salam 1 MALAYSIA...


Pernah dengar tentang kaunseling? i'm sure a lot of us heard about it. Kaunseling merupakan satu proses rundingan yang boleh membantu klien untuk menangani isu mereka. hahaha. I am the one of the counselling students in UPSI. Belajar kaunseling kat sini best sangat. Saya kenal ramai orang daripada pelbagai latar budaya, agama, negeri, dan sebagainya. Dalam kelas kami seramai 44 orang. InsyaAllah kami akan jadi bakal kaunselor satu hari nanti.

Di UPSI, batch kami is the third batch yang ada subjek "fokus" sekali bagi kami yang ambil jurusan kaunseling. Selepas ini, di UPSI pelajar kaunseling makin sedikit dan hanya  menawarkan program kaunseling ini kepada beberapa orang sahaja sehingga pelajar semester 1 yang baru - baru ini hanya seramai 25 orang sahaja. Saya mendapati senario ini berlaku kerana senior yang baru sahaja bergarduasi mempunyai kuantiti yang ramai dan ini menjadi UPSI mengambil makin sedikit pelajar kaunseling yang hanya perlu digunakan seramai 2 orang sahaja di satu sekolah....dengarnyalah tetapi saya pernah pergi ke sekolah dan bertanya kepada guru kaunseling sekolah, "berapa ramai kaunselor sekolah sepatutnya?", lalu kaunselor berkata, "sepatutnya perlu ada seramai 7 orang tetapi sekolah ini baru sahaja mempunyai 4 orang kaunselor........kamu berminat ke kerja kat sekolah ini?" (cikgu berseloroh lalu saya hanya mampu tersenyum). 


Kenapa Minat Kaunseling?


Memang dari sekolah menengah lagi saya meminati bidang kaunseling. Tambahan lagi saya bekas ajk pembimbing rakan sebaya, PRS di sekolah saya dahulu iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Gombak Setia, SMKGS. Aktiviti bimbingan yang kami jalankan ketika di sekolah sangat menarik dan menjadikan saya lebih menghargai kehidupan. Namun, ramai rakan berpendapat aktiviti kami hanya syok sendiri dan langsung tidak membimbing rakan untuk menjadi lebih baik. Justeru saya menyedari rupanya banyak lagi ilmu yang saya perlu pertingkatkan untuk mengatasi kelemahan yang ada pada diri saya ini.

Disebabkan itu, saya telah meletakkan program kaunseling di UPSI sebagai pilihan kedua saya ketika mengisi borang upu dan pilihan pertama saya perakaunan kerana saya mengambil akaun di matrikulasi sebelum saya memasuki UPSI kini. Alhamdulillah saya berjaya ditawarkan memasuki UPSI dalam jurusan Bimbingan Dan Kaunseling. Setelah mempelajari banyak ilmu dalam kaunseling, saya merasakan saya telah belajar sesuatu yang miracle. Sesuatu yang sangat tidak ternilai. Satu nilai yang tidak pernah saya hargai selama ini. Iaitu ilmu tentang kehidupan manusia.


Rupanya banyak kelemahan dan kekuatan diri saya yang saya tidak pernah sedar selama ini. Rupanya ramai masyarakat di luar sana masih tidak memahami diri masing-masing. Saya sedih apabila aspek emosi, kognitif, dan psikologi manusia selama ini dipandang ringan oleh masyarakat. Sedangkan perkara-perkara ini merupakan elemen yang sangat penting dalam kehidupan manusia. saya mula menghargai kehendak, tanggapan, dan perasaan orang lain. Ketika ini, jauh di sudut hati saya berkata; "kejamnyanya aku selama ini kerana tidak pernah menghargai perasaan orang lain".

Peranan kaunselor...

Di sini saya ingin membuka minda pembaca blog ini untuk memahami apakah kaunseling sebenarnya. Semua manusia di dunia ini berhak untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling. Tak kira orang yang akan dihukum gantung, pesakit yang bakal menemui ajal, orang pekak, bisu, buta, lumpuh, normal, dan sebagainya sangat memerlukan perkhidmatan kaunseling. Waima Yang Dipertuan Agong sehingga janitor sekali pun berhak untuk menerima perkhidmatan kaunseling.

Proses kaunseling bertujuan untuk memupuk kesedaran kendiri di kalangan klien. Situasi yang dialami sepanjang sesi kaunseling dijalankan merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran dalam hidup. Ramai bertanggapan kaunseling hanya untuk orang bermasalah sahaja. Hakikatnya, semua manusia pernah, sedang dan akan menghadapi masalah dalam hidup. Jadi tak salah sekiranya masalahnya dihisab dalam sesi kaunseling.

Kaunselor berperanan sebagai cermin diri dalam sesi kaunseling. Cuba bayangkan, anda ingin mencukur misai, atau ingin menyikat rambut, anda akan mencari cermin untuk melihat keadaan diri anda. Anda tidak mampu mengetahui keadaan diri tanpa melihat perkara sebenar yang berlaku dan terdapat pada diri. Namun, ketika di hadapan cermin, yang menyikat rambut dan mencukur misai anda tidak dilakukan oleh cermin. Sebaliknya, anda sendiri yang melakukannya.

Perkara yang ingin saya sampaikan sebenarnya adalah kaunselor hanya berperanan membantu anda melihat keadaan diri. Kelemahan, kekuatan, dan situasi sebenar yang anda alami, tetapi anda tidak sedar kewujudannya. Namun, orang yang berhak dan bertanggungjawab mengatasi masalah diri anda adalah diri anda sendiri. Ibarat ketika kita berjumpa doktor ketika demam. Doktor hanya mendiagnosis dan mencadangkan ubatan yang perlu diambil. Tetapi, yang perlu menjaga waktu pengambilan ubat, dan makan ubat tersebut adalah diri kita sendiri dan bukannya doktor tersebut.

Justeru, hentikanlah tanggapan kurang baik terhadap kaunseling dan peranan kaunselor. Kerana sebenarnya proses kaunseling hanya boleh dijalankan oleh mereka yang bertauliah dan mengamalkannya secara professional. Banyak teori yang menjadi tulang belakang di sebalik kejayaan sesebuah sesi kaunseling. Sesi kaunseling hakikatnya tidak berlaku sekiranya ditangani oleh mereka yang hanya mengikuti kursus kaunseling selama sebulan. Mereka yang mengaku kaunselor, tetapi tidak bertauliah seperti inilah yang mencemar nama baik profession kaunseling.

Pesanan saya kepada para pembaca agar teruslah muhasabah diri. Kerana menurut ajaran Islam; mereka yang tidak muhasabah dirinya, sehingga hari esok menjadi lebih buruk daripada hari sebelumnya umpama tidak bermakna keIslaman dalam dirinya.


Pejamkan mata dengan tenang. Tarik nafas perlahan-lahan... dan hembuslah dengan perlahan. Fikirkanlah dengan kewarasan akal tentang apa yang telah anda baca dan tolong sebarkan kepada mereka yang anda sayangi. Terima kasih.

Monday, 24 October 2011

Awak Saya...........

Ini energizer yang saya paling suka dan gunakan bagi kawan-kawan. Ia sesuai di buat dalam kelas ataupun di mana-mana sahaja berada. mempunyai beberapa langkah yang saya tertarik.....
Enegizer ini merangkumi pergerakan dan nyanyian sekali yang sangat comel, CUBALAH sekarang juga :-

~~~~saya, awak, main sorok-sorok,
~~~~bawah pokok,
~~~~daun kiri, kanan,
~~~~ohohohoooo....ditiup angin,
~~~~awak,awak,awak, kamu semua 2x
                    ~~~~hooray~~~~~ 

Ini pula dalam versi jepun, lihat dan perhatikan serta praktikannya bersama-sama....

video
http://youtu.be/mNl8ncNvMXU

Amacam?dah mencubanya?bestkan.....tarian ini boleh menjadi satu senaman kepada kita kerana mempunyai beberapa langkah yang senang diikut dan best sangat......
Sila mencubanya daripada slow hingga ke laju...mesty lagi best....SELAMAT MENCUBA!!!


Monday, 10 October 2011

Strategi Kaunseling

Assalammunalaikum, saya menghadiri kuliah En. Aziz hari ini dengan Strategi Kaunseling di mana seorang kaunselor di sekolah hendaklah mengatur strategi bagaimana mengatasi masalah disiplin di sekolah. En. Aziz menceritakan pengalaman beliau bagaimana beliau mengatasi masalah disiplin di sekolah. Beliau mengambil perhatian kepada pelajar-pelajar masalah di sekolah, menjadikan mereka sebagai trainers dan bersama-sama mengharmonikan sekolah.
Daripada apa yang En. Aziz ceritakan, saya mendapat gambaran bagaimana tanggungjawab seorang kaunselor, iaitu saya yang bakal menjadi cikgu bimbingan dan kaunseling di sekolah suatu hari.......insyaallah...saya mengambil pengalaman yang En.Aziz ceritakan pada saya dalam kuliah ini, menjadi satu pengajaran yang amat berguna dan saya harap mampu lakukan seperti apa yang En.Aziz lakukan kepada pelajar-pelajarnya sebelum ini.
Selain itu, En. Aziz memberitahu beberapa perkara yang perlu dibuat apabila kita di sekolah nanti bagi 'memikat' hati pelajar-pelajar terutamanya pelajar yang bermasalah.
Beberapa perkara yang diperlukan antara program Trainers, Minggu Silaturrahim (Orientasi). Minggu Silaturahim En. Aziz mengatakan di mana ingin mengeratkan hubungan antara pelajar junior dan senior dan ini menjadikan sekolah yang harmoni dalam kalangan semua pelajar walaupun perbezaan 'batch".


Di antara Karangan yang menjadi Punca dan langkah mengatasi masalah disiplin pelajar.

Masalah disiplin pelajar semakin meruncing. Masyarakat semakin kecewa dengan kegagalan pendidik untuk membentuk sahsiah pelajar. Jelaskan punca-punca dan langkah mengatasinya.



............Masalah disiplin boleh dikaitkan dengan kegagalan pelajar di sekolah untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Isu ini menjadi perbualan hangat masyarakat lantaran kegagalan golongan pendidik untuk membentuk sahsiah pelajar. Jadi, apakah faktor yang mendorong masalah ini berlaku dan apakah peranan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa dan kerajaan?


............Masalah ini semakin meruncing ekoran kurangnya kasih sayang dan perhatian ibu bapa era globalisasi ini. Ibu bapa lebih mengutamakan kerjaya mereka sehingga alpa tanggung jawab mereka mendidik anak yang dahagakan kasih sayang mereka. Akibatnya, pelajar terbabit mencari jalan keluar dengan melakukan tindakan-tindakan disiplin yang bertujuan untuk menarik perhatian ibu bapa mereka. Sesungguhnya, kelalaian ibubapalah yang menyebabkan masalah disiplin menjadi-jadi.


............Sementara itu kemunculan media massa turut mendorong masalah ini memuncak dengan drastik. Kelakuan yang tidak senonah yang mereka saksikan telah menimbulkan rasa untuk mencuba pula dalam hati pelajar. Kebanyakan masalah disiplin dikatakan satu cubaan meniru kelakuan yang telah mereka tonton sebelum ini. Jadi, disiplin mempunyai kaitan rapat dengan kejadian disiplin pelajar yang terus merosot itu.


............Rakan sebaya turut menjadi punca masalah disiplin pelajar menjadi-jadi. Pelajar sering menganggap rakan sebaya mereka sebagai rakan yang sebenar. Rakan yang mendengar dan sanggup berkorban untuk mereka berbanding ibubapa yang gagal menjalankan tanggungjawab mereka. Ringkasnya, rakan sebaya yang negatif akan memastikan disiplin pelajar itu akan turut merosot dengan drastiknya.


............Tambahan pula, kegagalan pihak sekolah bertindak pantas dan telus dalam isu ini turut menjadi faktor yang mendorong meluasnya masalah ini. Ada pihak sekolah yang merahsiakan masalah disiplin sekollah mereka kerana tidak mahu nama sekolah terjejas. Tindakan ini menyebabkan ada pelajar yang beranggapan tindakan mereka melanggar disiplin tidak akan dilaporkan oleh pihak sekolah. Sikap acuh tak acuh sekolah yang turut kekurangan guru disiplin ini menyebakan pelajar semakin berani melakukan kesalahan disiplin. Oleh itu, cara pihak sekolah menangani masalah disiplin turut menentukan peningkatan masalah disiplin pelajar.


............Malah, ketiadaan program selepas sekolah yang sesuai dengan pelajar turut menjadi punca masalah ini terus berleluasa. Program yang menarik dapat menghalang pelajar menghabiskan masa mereka di pusat-pusat beli-belah dan terjerumus ke dalam aktiviti menyalahi disiplin. Masa yang mereka habiskan untuk menjalankan aktiviti ini menyebabkan mereka lebih berdisiplin.


............Kemelut ini mudah dibendung jika ibubapa terlebih dahulu sanggup menngorbankan masa mereka. Ibu bapa hendaklah mengutamakan masa depan anak mereka daripada kejayaan peribadi mereka dalam kerjaya. Ibu bapa harus memberi ruang kepada anak untuk menjadi manusia yang berhemah tinggi. Ringkasnya, ibu bapa penting dalam membanteras isu disiplin ini.


............Kesimpulannya, kemelut disiplin ini sudah lama diperkatakan oleh masyarakat. Saban hari kita disogokkan dengan pelbagai cadangan yang tinggal cadangan sahaja terutama daripada pihak ahli politik. Begitu juga dengan pihak media massa yang hanya tahu menyiarkan sahaja berita sensasi tentang topik ini berulang kali . Mungkin kali ini kita perlu bertegas dan berpijak di bumi nyata.

gaduh (Bongkar) Masalah Disiplin Pelajar di Sekolah


Ini antara salah satu keratan akhbar di mana

Masalah salah laku disiplin pelajar masih terkawal
2010/12/28

PUTRAJAYA: Masalah salah laku disiplin di kalangan pelajar masih terkawal dan statistik Kementerian Pelajaran menunjukkan hanya kira-kira tiga peratus daripada lebih 5 juta pelajar dari 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara terbabit kegiatan salah laku itu sepanjang sesi persekolahan 2010. 

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Kah Siong, berkata ini bermakna kira-kira 97 peratus daripada keseluruhan pelajar di sekolah menengah dan rendah di negara ini, tidak terbabit dengan sebarang salah laku disiplin.

Beliau berkata, mengikut rekod kementerian 111,484 pelajar atau 72,557 pelajar sekolah menengah dan 38,927 murid sekolah rendah dikesan terbabit pelbagai salah laku disiplin pada 2010.
Katanya, antara kes salah laku disiplin yang sering dilakukan pelajar terbabit termasuk jenayah (17,595 kes), ponteng sekolah (19,545 kes), berlaku kurang sopan (18,346 kes), kekemasan diri (21,384 kes), tidak mementingkan masa (17,808 kes), kelucahan (3,031 kes), vendalisme (5,212 kes) dan kenakalan (8,563 kes). 

"Walaupun masalah salah laku disiplin pelajar di negara ini masih terkawal, kita tetap memandang serius gejala ponteng sekolah kerana ia menjadi penyebab utama pembabitan seseorang pelajar dalam pelbagai kegiatan berunsur negatif seperti penagihan dadah, minuman keras, samseng, seks bebas, buli dan judi. 

"Saya berpendapat penguatkuasaan peraturan sekolah semata-mata tidak memadai bagi menangani gejala ponteng sekolah, namun masyarakat khususnya ibu bapa dan pelajar juga perlu diberikan kesedaran mendalam mengenai masalah ini," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid 2010 di sini, semalam. 

Mengulas lanjut, Wee berkata kementerian juga meminta sekolah mengambil pelbagai pendekatan efektif termasuk memberi amaran, bimbingan dan kaunseling kepada pelajar yang terbabit dengan gejala ponteng sekolah.

Saturday, 1 October 2011

PalapES....

Kenangan gambar semasa menembak di kuala kubu baru

Hari ini ada latihan lagi...minggu ke-3, ada 3 minggu berturut-turut lagi untuk menghabiskan latihan nie....sangatz lah letih tetapi inilah yang bakal aku lalui sebagai seorang PALAPES....memanglah letih tetapi inilah jalan yang ku pilih pada awal2 lagi saya menjejaki ke dalam UPSI setelah bergelar pelajar disini.....walaupun kekadang terasa  sangat lah 'fedup', saya hanya teruskan sehinggalah selesai latihan PALAPES ini selama 3 tahun berturut-turut....AMIN........kini saya sudah menjadi Senior, tahun ke-3 iaitu tahun last menjalani latihan PALAPES sebagai seorang kadet...saya berasa syukur sangat saya dikurniakan kudrat sehingga sampai ke tahap ini...bangga sekejap,hehhehe....