Saturday, 5 November 2011

CHerITa DaRi gOMbAk


Gombak merupakan salah satu daerah di negeri Selangor yang diwujudkan pada 1 Februari 1974 serentak dengan penubuhan Kuala Lumpur sebagai Wilayah Persekutuan. Daerah Gombak kini ditadbir oleh Majlis Perbandaran Selayang.
Daerah Gombak merangkumi kawasan- kawasan yang disusun semula seperti berikut :
  1. Sebahagian Mukim Ampang - Peralihan daripada daerah Hulu Langat
  2. Mukim Ulu Klang - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  3. Sebahagian Mukim Setapak - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  4. Sebahagian Mukim Batu - Peralihan daripada daerah Kuala Lumpur
  5. Mukim Rawang - Peralihan daripada daerah Hulu Selangor & Kuala Selangor
Daerah ini terletak di kawasan Lembah Klang dan bersempadanan dengan :
Keluasan Daerah Gombak merangkumi 65,008 Hektar. Keluasan ini adalah yang ketiga terkecil berbanding dengan daerah- daerah lain dalam Negeri Selangor.

                                                                       peta GOmbak
Saya ingin mengenalkan GOMBAK dimana saya tinggal sekarang dengan keluarga tercinta. lihatlah peta di atas,banyak kan jalan-jalan di Gombak...saya nak beritahu tentang pelbagai tempat di Gombak ni...
                                                         MUZeuM OranG AsLi Bt.12
muzeum di atas berada di bt.12 , Gombak di mana menghimpunkan maklumat-maklumat tentang Orang Asli di negara kita. bermacam-macam juga saya mendapat maklumat daripada muzeum ini. Bayaran untuk masuk ke dalam Muzeum ini adalah FREE je...Lawatlah eh...
LoGO UIA

BanGunan UIA
UIA, Universiti Islam Antarabangsa dimana dekat sahaja di rumah saya. inilah universiti yang agak besar dan dibangga-banggakan di Gombak. Ramai pelajar daripada luar negara menuntut di Universiti ini. Ukiran di setiap bangunan sangat penuh dengan mencirikan Islam dan sangat luas. Saya pernah pergi beberapa kali masuk ke dalam Universiti ini dan lihat bangunannyer yang sama sehingga saya rasa seperti saya ulang-alik di tempat yang sama. Kalau tidak lihat dengan elok, akan SESAT taw...hati-hati..hehe

                                                               PasAraya Ong Tai Kim
Inilah tempat yang saya selalu membeli-belah barangan dapur atau keperluan lain bersama keluarga saya. semasa saya zaman sekolah, balik daripada sekolah sahaja saya selalu ke sini, kononyer nak jalan-jalan lepas balik sekolah bersama rakan-rakan yang lain, hehe...Singgahlah kat sini kalau anda pergi ke Gombak.


                                                                     Lencana SMKGS
Lencana sekolah saya masa sekolah menengah iaitu SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GOMBAK SETIA. Cantik kan Lencana sekolah saya?? Saya pergi ke sekolah hanya mengambil masa tidak sampai 5 minit daripada rumah, dekat kan...Semasa di sekolah ini saya banyak kenangan yang ditinggalkan bersama rakan-rakan mahupun cikgu-cikgu. Banyak jasa sekolah ini sehingga saya menjadi diri saya sekarang.
LIRIK LAGU sekolah saya..BEST taw...

BERDIRINYA SEKOLAH KITA
BAGAI OBOR PUTRA PUTRINYA
SEKOLAH MENENGAH GOMBAK SETIA
MENABUR JASA BAKTINYA


SOPAN SANTUN BERAKHLAK MULIA

PADA IBU BAPA SETIA
BERPEGANGLAH TEGUH PADA AGAMA 
AMALKAN RUKUNEGARA
KAMI BERJANJI AKAN BERJASA MEMBELA MALAYSIA TERCINTA
AMALKAN USAHA TEKUN JAYA
ITULAH COGAN KITA SEMUA



PADA TUHAN KITA POHONKAN 

AGAR DOA DIPERKENANKAN
HADAPI SEGALA RUPA CABARAN
PASTI CAPAI KEJAYAAN


Dah habis nyanyi?? oklah...JOm kita Pergi ke Sekolah rendah saya pula.....Saya sayang sekolah saya. 


                                                                     Lencana SKGS
Setelah kita lihat Lencana Sekolah menengah saya, ini pula Lencana sekolah rendah. inilah Lencana yang saya pakai daripada darjah satu hinggalah darjah 6. rindunya semasa zaman sekolah rendah... Jom kita nyanyi pula LAGU SKGS sama-sama....

Sampai sini sahajalah dulu cerita saya pasal Gombak...nanti kita sambung balik ok..

No comments:

Post a Comment